Fatwa controls between Misyar marriage and polygamy:
A critical analytical study
Khawla Ghouri Bashir
Arif Ali Arif Karadaghi
College of Revelation Knowledge & Human Sciences || International Islamic University || Malaysia
Adel Maarouf Laftah Younis Al-Janabi
College of Jurisprudence and Its Origins || Imam Al-Azam University || Iraq
Tab title
The researcher (female) takes to discussion the topic of “Fatwa regulations between Misyar (marriage where wife concedes some of her marriage rights) and polygamy marriages.” This is a critical and analytical study, which targets the perspectives of contemporary Islamic scholars who permit/not permit these marriages, their credible proofs along with their discussions, and the replies to them. It then presents legal regulations that make Misyar marriages a legal polygamy, along with unveiling its place in the Islamic Sharia’a (law) through results of surveying five Algerian women. The research ends with supporting the perspective of the contemporary scholars who are against Misyar marriages for it not achieving the overall interest of the public, not to mention other domains where it is also rejected due to its contradictions with Islamic laws. Thus, Misyar marriage can only be a modern model of for polygamy mentioned in the Quran and Sunnah. Keywords: Fatwa controls, Misyar, polygamy, Sharia’s purposes.
ضوابط الفتوى بين المسّيار والتّعدد: دراسة تحليلية نقدية
الخولة غوري بشير
عارف علي عارف القره داغي
كلية معارف الوحي والعلوم الإنسانية || الجامعة الإسلامية العالمية || ماليزيا
عادل معروف لفتة يونس الجنابي
كلية الفقه وأصوله || جامعة الإمام الأعظم || العراق
Tab title
تناول البحث موضوع” ضوابط الفتوى بين المسيار والتّعدد” دراسة تحليلية نقدية، وذلك من خلال تتبع آراء الفقهاء المعاصرين المجيزين والمانعين له وأدلتهم ومناقشتها ثم الرد عليها. ثم بيان الضوابط الشرعية التي تجعل من المسيار تعدد شرعي، مع كشف مكانته في مقاصد الشريعة الإسلامية، من خلال نتائج الدراسة الميدانية التي أجريناها مع خمسة نساء في الجزائر. وخلص البحث إلى صحة قول الفقهاء المعاصرين المجيزين بالكراهة للمسيار، لعدم تحقيقه للمصلحة العامة، وغلبة المصلحة الخاصة، ومن ثم بيان الحكمة من وراء كراهته وتحريمه عند بعض الفقهاء المعاصرين، لمخالفته لمقاصد كبيرة في الشريعة الإسلامية في الزواج؛ وبالتالي فالمسيار لا يمكن له، إلاّ أن يكون نموذجا حضاريا للتعدد المنصوص عليه في الكتاب والسنة. الكلمات المفتاحية: ضوابط الفتوى، المسيّار، التّعدد، مقاصد الشّريعة