Provisions for breaking fasting after it begins
– Comparative doctrinal study –
Amjad Sulaiman Alreqaibah
Faculty of Sharia and Islamic Studies || Qassim University || KSA
Abstract: The research aimed to study the provisions of interrupting the fast after initiating it and revealing the jurisprudential effects of interrupting the fast. And adopting the inductive approach in writing the research, and the researcher reached results, the most important of which are:
-That whoever starts a fast and then intends to interrupt it, his fast is interrupted by this intention, and he must make up for that day.
-That whoever begins a consecutive fast and then interrupts it for an accident, the sequence is not interrupted, and what preceded of his fast is valid and builds upon it. The vow then cut it off. Either the amputation was for an excuse or without an excuse. If it was for an excuse, he is given a choice between appealing without penance, and building on the above, but if the amputation was without an excuse, he must appeal
Keywords: Judgments, jurisprudence, rejection, cutting, fasting, initiation.
أحكام قطع الصوم بعد الشروع فيه
-دراسة فقهية مقارنة –
أمجاد بنت سليمان الرقيبه
كلية الشريعة والدراسات الإسلامية || جامعة القصيم || المملكة العربية السعودية
المستخلص: هدف البحث إلى دراسة أحكام قطع الصوم بعد الشروع فيه والكشف عن الآثار الفقهية المترتبة على قطع الصوم.، والأخذ بالمنهج الوصفي في كتابة البحث، وقد توصل الباحث لنتائج، أهمها:
– أن من شرع في صوم ثم نوى قطعه انقطع صومه بهذه النية، ووجب عليه القضاء لذلك اليوم، ومن شرع في صوم واجب ثم نوى الانتقال إلى صوم نفل صحَّ صومه، ولم يفسد بهذه النية.
– أن من شرع في صوم متتابع ثم قطعه لعارض لم ينقطع التتابع، وصحَّ ما سبق من صومه ويبني عليه، فلو وجب في حقه صوم شهرين متتابعين فصام شهرا ثم قطع التتابع، لم يفسد ما مضى من صومه ويكمل ما بقي، ومن شرع في الصوم المتتابع المنذور ثم قطعه، فإما أن يكون القطع لعذر أو لغير عذر، فإن كان لعذر فهو مُخيَّر بين الاستئناف بلا كفارة، وبين البناء على ما سبق، وأما إن كان القطع لغير عذر وجب عليه الاستئناف.
الكلمات المفتاحية: أحكام، فقه، رفض، قطع، صيام، شروع.