مجلة العلوم الإسلامية

الصَّرْفَة كوجهٍ من أوجُه إعجاز القرآن الكريم بين المؤيِّدين والمعارضين – عرض ودراسة –

Sarfa as one of the miraculous aspects of The Quran between the supporters and opponents, review and study

Dr. Shahd Atwan Saleh Al-Maliki

Adham University College | Umm Al-Qura University | KSA

Abstract

Abstract: This study aims to understanding the opinions of both sides regarding “Sarfa” and determining the correct view on whether or not it is one of the miraculous aspects of the Quran. The study utilizes criticism, analysis, and comparison of the opinions of scholars. The main findings include: the definition of “Sarfa” according to Al-Nizham, Al-Jahizh, Al-Asbahani and Al-Rumani is a miracle made by Allah to prevent the Arabs from challenging the Quran. They were capable of doing so, but they were prevented by an external factor, causing a miracle, but if they had not been prevented by that factor, they would have brought something like the Quran. According to Al-Sharif Al-Murtada and Ibn Sinan Al-Khafaji, “Sarfa” means that Allah deprived the Arabs of the knowledge that would have enabled them to challenge the Quran; and this “Sarfa” is a miracle. A third view adopted by Al-Fakhr Al-Razi, Ibn Kathir and Al-Alusi states that the original rule in the Quran is that it is miraculous by itself. The advocates of “Sarfa” do not have any convincing evidence, from the Quran & Sunnah or logical evidence, to support their claims. Moreover, their view was based on illusions and weak evidence.

Keywords: Holy Quran – Quranic miracle – Quran challenge.

الصَّرْفَة كوجهٍ من أوجُه إعجاز القرآن الكريم بين المؤيِّدين والمعارضين

– عرض ودراسة –

الدكتورة / شهد عطوان صالح المالكي

الكلية الجامعية بأضم | جامعة أم القرى | المملكة العربية السعودية

الملخص

المستخلص: يهدف هذا البحث إلى معرفة القائلين بالصَّرْفَة والمعارضين لها، والرأي الصحيح في كون الصَّرْفَة وجهًا من وجوه إعجاز القرآن. وقد اعتمدتُ في بحثي على شيء من النقد والتحليل والترجيح لما ورد من كلام للعلماء. ومن أبرزِ النتائج التي توصَّلتُ إليها: أنَّ الصَّرفة عند النَّظام والجاحظ والأصبهاني والرُّماني هي صرف الله هِمم العرب عن مُعارضة القرآن، وكانت في مقدورهم ولكن عاقهم عنها أمرٌ خارجي فصار معجزة، ولو لم يصرفهم عن ذلك لجاءوا بمثله، أمَّا عند الشريف المرتضى وابن سنان الخفاجي فهي: أنَّ الله سلب العرب العلوم التي تُمكِّنهم من مُعارضة القرآن، وهذا الصَّرْف خارق للعادة، وهناك فريق ثالث متوسِّطون؛ يرون أنَّ الأصل في القرآن أنَّه مُعجز بذاته، منهم الفخر الرازي وابن كثير والآلوسي. وليس عند القائلين بالصَّرْفة دليلٌ نقليٌّ ولا عقليٌّ داحضٌ مُقنع على أنَّهم قد صُرِفوا عن ذلك، بل إنَّ مذهبهم قائم على توهُّمات وأدلَّة واهية.

الكلمات المفتاحية: القرآن الكريم – الإعجاز القرآني – الصرفة.