مجلة العلوم الإسلامية

حفظ النعم وزوالها في القرآن الكريم

النعم

النعم

Preservation of blessings and their disappearance in The Holy Quran

Dr. Larbi Ben Mohamed Lakhnig

Faculty of Arts University of Moulay Ismail | Morocco

Abstract

Abstract: As long as the blessings are not on the same scale, and their acquisition and disappearance are governed by divine laws. And since the concrete fact of this can only be fully understood through revelation, therefore the proper conception and extraction and formulation of the divine laws related to this subject, requires extrapolating the uses of the term studied and of its derivatives in the Holy Quran and to study them according to a solid scientific approach. To achieve this objective, I will adopt a descriptive method based on the study of terminology.

Among the results of this study is that blessings are governed by divine laws and that their types are multiple and they differ according to the time of their obtaining, and according to their renewal and their continuity, as well as in consideration of the ways by which they reach the servants.

Keywords: Blessings – Preservation – Disappearance – Laws.

حفظ النعم وزوالها في القرآن الكريم

الدكتور / العربي بن محمد لخنيك

كلية الآداب | جامعة مولاي إسماعيل | المغرب

الملخص

المستخلص: لما كانت النعم على غير وزان واحد، وكان تحصيلها وحفظها محكوما بسنن إلهية مطّردة، ولَمّا كانت حقيقة ذلك لا تُدرَك على وجه الكمال إلا من طريق الوحي، فإن حسن تصوّرها واستخلاص ما يكتنزه مفهومها من قواعد ومسائل علمية يقتضي استقراء مواردها في نصوص الوحي وما يدخل في أُسرتها المفهومية ودراستها وفق منهج علمي رصين. وهذا هو الغرض من هذا البحث. ولبلوغ هذا المرام أحسب أن المنهج الوصفي المستند إلى الدراسة المصطلحية والتفسير الموضوعي هو السبيل الأقوم لتحقيق ذلك. وخطة البحث وفق هذا المنهج تمر عبر استقراء النصوص التي ورد بها مصطلح النِّعمة في القرآن الكريم، ثم دراسة المعاني في المعاجم اللغوية والاصطلاحية، لمعرفة مَدار الجذر اللغوي، ودلالة استعماله في نصوص الوحي، وما يتصل بكل ذلك من أقوال المفسرين وشرّاح الحديث. كل ذلك بغرض استخلاص الخصائص والقواعد والمسائل العلمية المتصلة باللفظ المدروس.

ومن أهم نتائج البحث أن النّعم محكومة بسنن الله في خلقه، وأنواعها متعدّدة. وهي تختلف بحسب زمانها وباعتبار النّفع والضر وبحسب تجدّدها واستمرارها ومن حيث كونها أصولا وفروعا وكذا باعتبار طرق وصولها إلى العباد.

الكلمات المفتاحية: النعم- الحفظ- الزوال-السّنن.